Kirkenes

Kirkenes /Kirkkoniemi

Ennen kuin rautamalmi löydettiin täältä alueelta, niemellä sijaitsi vain pieni kirkko, pappila, sekä kauppiaan ja lääkärin talot. Kaupunki kehittyi teollisuuden myötä ja väkiluku kasvoi kaivoksen aloitettuaan toimintansa.

Tällä hetkellä kaupungissa asuu noin 3500 asukasta. Kaivostoiminta on ollut suurin työllistäjä, vuosina 1906 – 1997 kaivoksen omisti Sydvaranger AS ja 2009 – 2015 Northern Iron Ltd. Kaivoksen uusin omistaja on amerikkalainen Tacora Resources Inc. ja mahdollinen uusi tuotantokausi on suunnitteilla.

Natsi-Saksa miehitti Norjan vuonna 1940 ja rakensi Kirkkoniemestä vahvan tukikohdan joukkueilleen venäjänhyökkäystä varten. Murmanskin satama oli strategisesti tärkeä tukikohta Neuvostoliiton omalle laivastolle, mutta myös länsiliittolaisille saattueille jotka toivat avustuksia edistääkseen Neuvostoliiton vastarintaa. Saksalaisten hyökkäys Murmanskia kohti aloitettiin kesällä 1941 ja siitä syystä Kirkkoniemellä oli tärkeä strateginen rooli Saksan armeijan tarvikekeskuksena sekä lentokoneiden ja laivaston tukikohtana. Kirkkoniemessä ja sen ympäristössä oli perustettu kasarmileirejä, joissa oli tilaa suurille joukoille, ja tarvikkeita oli varastoitu 9–12 kuukauden ajaksi jopa 100 000 sotilasta varten. Neuvostoliitto halusi tuhota mahdollisimman paljon saksalaisia varastoja jotta mahdollisimman vähän tarvikkeita päätyisi rintamalle. Tästä syystä Kirkkoniemi pommitettiin yli 300 kertaa kolmen vuoden ajan.

Toinen maailmansota näkyy maastossa edelleen hyvin. Saksalasia asemia, vankileirejä, bunkkereita ja muita sodan aikaisia jäänteitä on tiuhaan koko Pohjois-Norjan alueella. Räjähteitä löytyy vieläkin noin 300 kappeletta joka vuosi, joten luonnossa kannattaa liikkua varovasti. Nuotiota ei saa sytyttää muualla kuin kallion päällä tai jo olemassa olevalla nuotiopaikalla tulipalovaroitukset huomioon ottaen. Kaikista räjähdehavainnoista on ilmoitettava poliisille.

Raudan hinta oli sodan jälkeen niin korkea, että Sydvaranger AS oli erittäin kannattava liikeyritys, joka rakensi uudestaan myös koko Kirkkoniemen kaupungin raunioista. Kylmän sodan loppupuolella raudan hinta laski ja kaivostoiminta lopetettiin vuonna 1997.

Neuvostoliiton romahdettua, rajan ylitys Venäjän ja Norjan välillä tuli mahdolliseksi toimivien viisumijärjestelyjen myötä. Venäläiset tulivat ostosmatkoille Kirkkoniemeen ja norjalaiset kävivät Murmanskissa viihdematkoilla. Kylmänsodan aikana käynnistetty kulttuuri- ja urheiluyhteistyö sai uutta potkua ja yhteys itänaapuriin vahvistui entisestään. Norjan Barentsin sihteeristö (Norwegian barents secretariat) avattiin Kirkkoniemessä tavoitteena kehittää Norjan ja Venäjän suhteita pohjoisessa.  Tällä hetkellä sihteeristö myöntää vuosittain rahoitusta noin kahdellesadalle norjalais-venäläiselle hankkeelle.

Kirkkoniemi on Hurtigruten – lauttareitin päätesatama jossa laivat kääntyvät takaisin Bergenin suuntaan. Laivoja tulee Kirkkoniemeen Corona – pandemian aikana kolme kertaa viikossa, tavallisesti joka päivä. Laiva- ja lentoliikenne tekevät Kirkkoniemestä helposti saavutettavan turistikohteen joka on erittäin suosittu eurooppalaisille turisteille kesäisin ja aasialaisille turisteille talvisin.

Lähteet: Grenselandmuseet-Varanger museum avd. Sør-Varanger, sydvarangergruve.no

Nähtävyydet Kirkkoniemessä:
Grenselandmuseet – Rajaseutumuseo (museokahvilassa voi ostaa kaupungin parhaimmat vohvelit), Andersgrotta – pommisuoja (vain opastettuja kierroksia), Frigjøringsmonumentet – muistomerkki puna-armeijan sotilaille. Terminal-B näyttelytila kävelykadulla. Parhaan näköalan kaupungin yli saa Prestefjellet-mäeltä.

Majoitus:
Scandic Kirkenes, Thon hotel Kirkenes ja Kirkenes hotell ovat keskustassa sijaitsevat hotellit.
Yksityisellä puolella kannattaa esimerkiksi tarkistaa airbnb tai booking.com
Snowhotel Kirkenes on noin 10 km päässä Kirkkoniemen keskustasta ja Sollia Gjestegård noin 14 km päässä.

Ostokset:
Amfi Kirkenes ja Kirkenes Handelspark ovat kaupungin kaksi isoa ostoskeskusta. Niiden lisäksi löytyy monta eri kauppaa itse kaupungissa ja lähialueilla.

Ruokapaikat:
Cafe & Spiseri Visit, Surf&Turf, Ritz pizzeria, Amundsen Bakeri Og Konditori,  Centrum Kafé, Shanghai Restaurant,  Bangkok Restaurant Kirkenes, molemmista ostoskeskuksista löytyy omat kahvilat sekä Thon ja Scandic hotellien ravintolat ovat hienoimmasta päästä.